dissabte, 24 de gener del 2015

Meteotrobada a la Mussara: Un lloc amb molt de misteri (17/01/2015)

El 17 de gener de 2015 uns quants companys del fòrum del Picó vam decidir trobar-nos a Vilaplana, municipi del Baix Camp que es troba a la falda de La Mussara, a 366 metres per sobre del nivell del mar. L'hora acordada va ser a les 10 del matí, a l'aparcament indicat al mapa (veure més avall en el post) i, a partir d'aquell punt va començar la nostra caminada, guiats en tot moment per un gran aficionat i amant de la méteo i la muntanya com és el Jaume Alegre. La ruta acordada era pujar fins a La Mussara pel camí de Les Tosques, invertint un temps aproximat d'una hora i mitja i, un cop fet el cim, anar fins als Avencs de la Febró, que es troben a uns 2 quilòmetres de distància. Posteriorment el descens el faríem pel mateix camí que havíem iniciat la ruta.

La Mussara, població abandonada des de l'any 1959 i agregada al municipi de Vilaplana des de l'any 1961, es troba a les muntanyes de Prades, a 990 m d'altura, a tocar del cingle de les Airasses, des del qual es gaudeix d'una vista impressionant del Camp de Tarragona i, en dies clars, es pot veure el delta de l’Ebre o, fins i tot, les Illes Balears. La part més alta del terme està a 1.071 m sobre el nivell del mar. Aquesta població és coneguda per la seva bellesa paisatgística, les diferents vies d'escalada que ofereix i per diferents misteris i històries que s'expliquen al voltant de diferents fets que han anat succeint. A més a més, és un bon punt de partida per allargar l'excursió i visitar altres indrets d'interès de les muntanyes de Prades.

Es comenta que en aquest lloc tan misteriós, sobretot els dies en que la boira el cobreix, existeix una pedra situada propera a una masia, que en passar per sobre d'ella o trepitjar-la
et condueix cap a una altra dimensió, en aquest cas cap a un lloc que l'anomenen la "Vila del Sis" (Villa del Seis en castellà). Curiosament el número 6, té connotacions diabòliques, així que si veieu alguna pedra sospitosa per si de cas no us apropeu massa!

Hi ha gent, com per exemple el Francisco Recio, que s'han dedicat a investigar la zona en varies ocasions i descriuen amb més detall quins són els misteris que envolten a aquesta població abandonada. Podeu entrar aquí: [+]

I per últim una curiositat. Té el seu origen en aquest poble la següent expressió, que vol dir ignorar allò que tothom sap o fets molts coneguts.

Baixar de La Mussara = Estar en la higuera

Dades d'interès

-Ruta Circular:

Vilaplana - Camí de les Tosques - la Mussara - Avencs de la Febró - la Mussara - Camí de les Tosques - Vilaplana

-Com arribar-hi (des de Barcelona)

Un cop hem arribat a Vilaplana tenim aquestes dues opcions d'aparcament, al carrer Doctor March, 31 o on està marcat com aparcament addicional:

-Ruta fins a la Mussara: En aquest cas nosaltres vam seguir el camí de Les Tosques. I tal com es pot veure al següent mapa, per carretera també es pot arribar a la Mussara.

Un vídeo resum de la ruta que vam realitzar:

I a continuació un petit reportatge de fotos:

Comencem l'excursió des de Vilaplana, caminant fins a arribar a una bifurcació

Nosaltres seguim cap a la dreta, pel camí de Les Tosques, un antic camí de ferradura que durant segles havia estat una de les principals vies de comunicació entre La Mussara, Vilaplana i el Camp de Tarragona. Per aquest camí empedrat hi passaven rucs, someres i cavalls que transportaven tot tipus de productes i servien per a proveir-se als habitants que vivien a les muntanyes.

Doncs som-hi!

Pel camí que seguim, travessa gorgs, cascades i va resseguint el riu de Les Tosques. Tot acompanyat per boscos frescos i frondosos que fan que aquest lloc sigui màgic.

De tant en tant aquests boscos ens ofereixen la possibilitat de contemplar magnífiques vistes del Camp de Tarragona...

...i les muntanyes que hi ha al voltant.

Els pals indicadors ens indiquen en tot moment quin és l'itinerari a seguir.Doncs difícil és que ens perdem (almenys els dies que no hi ha boira)...

en aquest indret amb un cert encant però alhora misteriós.

Continuant pel camí fem una parada fotogràfica, per contemplar el meravellós paisatge i de més aprop amb una mica de zoom...

... el radar meteorològic de Tivissa-Llaberia.

I ja hi som...

...al refugi de La Mussara. Lloc freqüentat pels amants de la muntanya i escaladors.

Situat a 1000 metres d'altitud.

I a poc a poc ens anem endinsant al poble misteriós i abandonat de La Mussara. Moltes històries hi ha sobre desaparicions i altres fets paranormals. Però en aquests instants nosaltres únicament notem la fredor de l'hivern això si amb un dia assolellat que convida a endinsar-se més i més en aquells paisatges.

Alguns vestigis queden d'aquest poble abandonat ja fa més de 50 anys, com per exemple l'església de Sant Salvador amb el seu campanar.

I continuant una mica més endavant arribem fins a la Punta de les Airasses, on es troba arran de la cinglera el xalet-refugi de Les Airasses, actualment en desús.

Parem una estona a contemplar les magnífiques vistes que ens ofereix aquest indret...

...i a menjar que necessitem reposar forces!

I dos dies després el dia 19 de gener va nevar a La Mussara durant la matinada, on es va acumular entre 1-2 cm. (Autor foto de la nevada: Alejandro Yeste)
I tal com havíem planificat, per la tarda continuem la ruta cap als Avencs de la Febró

Els avencs són unes esquerdes que es desenvolupen paral·lelament al cingle que les ha generades. N'hi ha tres de principals. La primera, l’esquerda Gran, és la més ampla i curta però es troba aïllada de les altres. La que es pot visitar és la tercera i més allunyada del cingle, amb una galeria principal de gairebé 300 metres de llargada, uns 30 de fondària, i de 6 a 8 d’amplada. Al seu interior es troben la cova Gran, la cova Petita i tres avencs. La cova Gran té un recorregut de 254 metres i 39 de fondària i és una atractiva i fàcil descoberta per a introduir-se en l’exploració espeleològica. Aquesta esquerda comunica amb la segona i uns trams laberíntics i tot el conjunt supera els 1.800 metres.

Sortim dels Avencs i ens dirigim en direcció...

...al refugi de La Mussara.

I de nou tornem a passar pel camí de Les Tosques.